Monday, April 16, 2012

:: Awasi Anak2 Kita ::

Assalamualaikum semua..

Entry kali ni berupa pengajaran, peringatan dan juga nasihat untuk diri sendiri..
kalau korang pon boleh jugak la..bagi mereka2 yang bergelar ibu, mama, umi, mak dll..

cite nye cmni, sabtu lepas, konon2nye agak rajin la aku ni nk mencuci kereta..sebab cik abang g kerja naik moto jek..tambahan pulak dah cantek sgt dah rupe keta tuh..hehe...

dalam waktu mencuci kereta nih, si hero kecik pon sebuk nk tolong gak..memula aku letakkan dlm keta..tp die asik dok main2 hon jek..rase ati tak sedap pulak..kang lemas dlm keta plak..kite kat luar ni tak pasan..pastu aku pon kuarkan la die..bagi main2 kat luar...aku pon sebuk2 la cuci sane..cuci sini..pstu tup2..terdengar suara halus je terjerit2.."ah ah ah"...tetibe je jantung aku dupdap2..ape lg..kelam kabut aku cari si kecik nih..sebabnye aku kat belah kanan keta, die kat belah kiri...

rupe2nye kepala die da termasuk kat dlm baldi yang ade air sabun cuci keta tuh...dengan keadaan tertonggeng, perut sangkut kat mulut baldi tuh, tgn die kanan kiri pegang tepi baldi tu..boleh bayang ke keadaan nye cmne?? kelam kabut terus aku angkut Alif..tengok kat kepala die da penuh sabun, pada firasat aku, mesti kepala die tenggelam sampai aras mata kot..sebab smpi tang situ je yg penuh sabun..dengan keadaan tergopoh gapah bawak die kat paip..laju2 bukak air beso2 nk bilas sabun kat kepala die..tercungap2 die..nanges sket2 jek...mujur cepat..aku tak tau la ape jadi kalau la aku tak perasan..
dan mujur gak die masih boleh jerit mintak tolong..kalau tenggelam keseluruhan kepala cmne?? ish..Nauzubillah..mintak dijauhkan...

pengajarannye..jgn bg anak2 main sndri..lagi2 main air..mmg paling bahaya..kalau ade baldi2 atau besen kat umah tu, pandai2 la telangkupkan balik..Alif ni dah la paling pantang nmpk air..padan muka aku..nasib baik tak kena sembur balik ngn ayah nye bile aku ceritakan hal ni kat die..hhuhuh...

bukan setakat air jek..benda2 tajam kat umah...tangga..dll..malang tak berbau..ini nasihat untuk diri sendri dan juga untuk org lain..sedih masih tak ilang lg nih..n masih lagi terbayang2 Alif tertonggeng kat baldi tuh..huwaa...mama mintak maaf ye nak..pasni mogok tak mo basuh keta dah..biar la ayah hntr g carwash je..biar la terbang rm10 pon...janji hero kecik mama selamat..uhuk.. :'(

misi sekarang ni nk kena ajar Alif berenang..biar pandai selamatkan diri dlm air..hihi..Pangkor, tgu kami ujung bulan ni..yiihaa..:)





gambar sekadar hiasan..kalut ngn kejadian, cmne nk ado gmba..haha...


harap2 lepas ni alif pandai berenang..macam mama..hek hek..ayah selam2 jek..keh keh..

No comments: